Tekeningen

Jenny Greenteeth pulls you in!

Oefening naar een tekening van Alan Lee, uit het oude fairies-boek dat ik jammer genoeg niet meer in mijn bezit heb.

Demonen uit een van mijn schetsboekjes

Naar demonen uit Zarono’s Necromonicon

Uit een van mijn schetsboekjes

naar Peter Vos, Commedia Dell’Arte

Pink quad tractor Ford F.T.G.

Uit een van mijn schetsboekjes

De daemon van Dennis

demone di Zarono

Uit een van mijn schetsboekjes

Macrotus Sylvaticus

Old Timers

Linda en ik zijn vaak naar de Old Timer-dagen geweest die hier in de Betuwe georganiseerd worden. Die ouderwetse, puur mechanische auto’s vind ik boeiende onderwerpen – veel mooier vaak dan moderne auto’s met gladde elektronica erin verstopt.
Dit zijn oude tekeningen. De eerste drie heb ik op parkeerplaatsen gespot; de jaguar is van een Old Timer-dag in Opheusden.


In deze coronatijd gaan die dagen niet natuurlijk niet door. Vandaar dat onderstaande tekening naar een foto gemaakt is.

……………………………………………………….

Steelworkers’ lunchbreak

levert een iconische foto een iconische tekening op?

= Finally the audio transcripion to the image =

……………………………….

Een van mijn all time favoriete tekenaars is Robert Crumb. Hij is als een krankzinnige geobsedeerd door sex, een obsessie die hij soms van de broodnodige zelfspot voorziet, maar ook is hij een van de eerste en meest vergaande vernieuwers van de Amerikaanse comic. Zijn ‘underground’ werk voor onder andere andere ZAP en WEIRD was in de jaren ’60 en ’70 absoluut toonaangevend.
Aanvankelijk werkte hij bij een studio voor prentbriefkaarten, doorgaans in een klassieke comic-stijl. Maar met de revolutie in de jaren ’60 en onder invloed van LSD veranderde hij in een unieke kunstenaar, met bizarre en maatschappijkritische verhalen in een geheel eigen stijl.
In de loop der jaren is hij steeds preciezer en realistischer gaan tekenen. Zijn huidige werk lijkt nog het meest op 19e eeuws graveerwerk, geduldig met een fijn pennetje op papier gezet.

Hieronder heb ik een paar tekeningen van hem uit de jaren ’80 overgemaakt. Zo precies mogelijk, om het stijltje te doorgronden. Ik heb een van de tekeningen in zwart-wit toegevoegd, voordat ik hem digitaal inkleurde, om het lijnwerk te laten zien. Crumb’s werk is overigens doorgaans in zwart-wit gepubliceerd, in de vroege jaren in gestencilde vorm of als goedkope offset druk.

……………………………………..

Jack Davis is de beste tekenaar die MAD ooit gehad heeft. Een perfecte mengeling van realistisch en cartoonesk, met altijd maximale dynamiek – niet door de gesuggereerde beweging, maar door de levendige lijnvoering. Hieronder twee platen van hem die ik nagemaakt heb, om zijn stijl te verkennen.

naar Jack Davis
naar Jack Davis

……………………………………………….

Twee schoentjes, uit het rommelmuseum naast het ei van Barneveld (aquarel en kleurpotlood).

………………………………………………………..

Peter Delgildish is een kunstenaar die ingewikkelde ‘doodle’-achtige tekeningen maakt. Ze zijn zo ingewikkeld dat je ze niet kunt natekenen, maar de sfeer pakken en de stijl navolgen lukt wel. Het is heel ontspannend dit soort complex werk te maken. Zoek op ‘peter draws’ en je vindt een schat aan prachtige tekeningen en geestige filmpjes.



Twee tekeningen in aquarel naar foto’s op het www.